REŠEVANJE NA NEVARNEM OBMOČJU OB
NEPOSREDNI OGROŽENOSTI
Dimitar Anakiev, dr. med
Médecins
du Monde, Bruxelles, Belgique
Azilni
dom z izpostavami, Ljubljana
Izvleček
Naša
želja, da bi pri reševanju ogroženih popolnoma obvladali
okoliščine ni vedno dosegljiva. Reševanja ob neposredni
ogroženosti se ne more izključiti iz zdravniškega poklica in zato
ga je potrebno obravnavati kot strokovni problem (namesto da bi se mu
“doktrinarno” izogibali). Zavedanje o nevarnosti je pogosto
nepopolno, po drugi strani pa je nevarnost vse bolj del našega
življenja. Dva primera iz nedavne preteklosti.
Abstract
Our desire to fully control the circumstances in rescuing endangered
is not always feasible. Rescuing human lives under a direct threat
cannot be excluded from the medical profession and we need to address
it as a professional problem (rather than "doctrinaire"
avoiding). Awareness of danger is often incomplete but the risk is
increasingly part of our lives. Two examples from the recent past.
UVOD
Reševalna
akcija se doktrinarno začne z vprašanjem 'Ali smo varni?' ter steče
z ugotovitvijo 'Smo varni'. Čas v katerem živimo, na žalost, vse
bolj pogosto postreže z odgovorom 'Nismo varni'. NMP je v državah
EU v zadnjih 21 letih obravnavala 88.984 poškodovancev v
terorističnih napadih, kar na letni ravni pomeni kar 4,237
poškodovancev. V istem obdobju je življenje izgubilo 507 ljudi kot
posledica terorističnih dejanj. Gre torej za pravo vojno, ki se
odvija znotraj EU in pri kateri mora sodelovati tudi NMP.
Verjetno
smo tudi zaradi tega pred nedavnim v Sloveniji uprizorili Vajo
množične nesreče na stadionu v Stožicah, med katero je NMP
poskrbela za 700 hipotetično ogroženih med katerimi je bilo 250
poškodovancev. Pred nedavnim je bilo moč v slovenskih medijih
zaslediti tudi vrsto novic o nakupu zaščitnih jopičev za reševalce
na posameznih območjih, kjer se ti ne počutijo varno. Nevarnost se
tudi v NMP Slovenije vse bolj uveljavlja kot pomemben element
delovnega okolja na katerega morajo biti pripravljeni tudi urgentni
zdravniki in reševalci. Smiselno je torej obravnavati strategijo in
taktiko reševanja v nevarnem okolju in tudi razmišljati o reševanju
ob neposredni ogroženosti.
Altruistična
naravnanost zdravniškega poklica in narava dela NMP predpostavlja
prostovoljno sodelovanje reševalcev in zdravnikov pri reševalnih
akcijah, kjer varnost ni popolna, oziroma kjer obstaja tveganje
letalnega izhoda in poškodbe udeležencev, celo v primerih, ko
tveganje presega benefit reševalne akcije. S tem vprašanjem se
ukvarja tudi Tony Hope v svojem 'Primeru ujetega rudarja'. Avtor
trdi, da je za reševalce pri reševalnih akcijah sprejemljivo
tveganje 1:10.000 na katerega večina zdravnikov in zdravstvenih
delavcev pristaja brez pomislekov. Pri manjših reševalnih akcijah,
kjer je število udeležencev omejeno, je tveganje 1:10.000 še bolj
sprejemljivo, oziroma se takorekoč avtomatično predpostavi. Pri tem
moramo razlikovati sodelovanja vojaških zdravnikov in reševalcev,
ki se odvijajo po posebnih taktičnih protokolih in po načelih
dvojnega vodenja (vojaškega in strokovnega). V naši obravnavi nas
zanima predvsem reševanje po načelih strokovnega vodenja v nevarnih
situacijah (ki so lahko vojne ali druge masovne nesreče).
Kot
dolgoletni vojaški zdravnik nekdanje JLA sem se večkrat udeležil
reševanj v nevarnih situacijah, tudi pri takšnih, ki niso bile del
taktične vojaške operacije. Predstavil bom dva primera iz vojne, ki
je nastala po razpadu Jugoslavije. Obe reševanji sta se zgodili
februarja 1992 v Glini na Hrvaškem, približno dva meseca preden je
Hrvaška postala neodvisna država.
PREDSTAVITEV
PRIMERA
Primer
“A”: Zgodaj
zjutraj, okoli 5 ure, ko je bilo zunaj še temno, prejmem, kot
dežurni zdravnik v garniziji Glina, klic iz Komande garnizona.
Povedo mi, da je pinzgauer JLA pri razvažanju zajtrka vojakom v
bližini razmejitvene črte s hrvaškimi vojaškimi formacijami ZNG,
naletel na protitankovsko mino, ki je eksplodirala in poškodovala
voznika in sovoznika. Povedo mi tudi točne koordinate kraja nesreče,
podrobnosti o ponesrečencih nimajo. Ukažejo mi, naj se napotim na
kraj nesreče, ki je od ambulantne odaljen približno 5 km... Po
pogovoru z dežurnim voznikom ambulante, določim, da se bomo
odpravili na kraj nesreče z vozilom S-4. V takratni vojaški
terminologiji je izraz S-2 označeval vozilo za dva ranjenca,
opremljeno z dvema posteljama (pinzgauer), medtem ko je S-4 pomenilo,
da je opremljeno s štirimi posteljami (tovornjak TAM-110). Če bi se
odločal po številu poškodovancev – dva – bi moral izbrati
pinzgauerja, jaz pa sem izbral precej večje vozilo, saj sem se bal,
da je bil v zadnjem delu intendatskega vozila še kakšen vojak, ki
so ga v komandi spregledali (kuhari niso sloveli po disciplini in so
delitve zajtrka pogosto izkoriščali za osebne obiske).
Odločitev
o izbiri vozila, se je kasneje pokazala za ključno za uspešen potek
naše reševalne akcije. Štiričlansko ekipo so sestavljali
zdravnik, dva tehnika in voznik. Oboroženi smo bili z avtomatskim
orožjem (kalašnikov), ki pa jih seveda nismo nosili, temveč so
bili vmeščeni v posebne nosilce v kabini. Na kraj nesreče smo
prispeli uspešno in hitro. Hudo poškodovan intendantski pinzgauer
je bil sredi ceste delno obrnjen na bok. S4 smo parkirali zraven in
delali na svetlobi žarometov. Voznik, po činu zastavnik, je
omedlel, bil je v stanju šoka, levo nogo je imel amputirano pod
kolenom. Namestili smo Esmarh in nastavili infuzijo. Sovoznik je bil
navaden vojak, Rom po nacionalnosti, pri zavesti (stokanje) ampak
tudi v šoku in prerešetan z več sto drobnimi delci rasejanimi po
celem telesu, obrazu in tudi po očesnih votlinah. Rane na obrazu smo
samo pokrili z navlaženo sterilno gazo, nastavili smo infuzijo in
analgezijo, in se nato obrnili po isti poti nazaj proti Glini. Vse
skupaj, reševanje in transport do Gline, je trajalo 35 minut. Zunaj
se je danilo. Ranjenca smo preložili v helikopter MI-22 in se
dvignili proti Beogradu, ki je bil oddaljen 300 km. Šele v zraku sem
se začel zavedati nevarnosti. Helikopter, velikosti manjšega
avtobusa, je bil lahka tarča in bi ga lahko zadel praktično vsak
vojak s pomočjo toplotno vodenega projektila “strela”, ki ga je
imela na zalogi vsaka pehotna četa (stotnija). Čez približno 40
minut smo prileteli na VMA (Vojno-medicinska akademija) kjer smo oba
ranjenca živa predali v nadaljno oskrbo. Po vrnitvi v Glino me je
obiskal inženirski major. Njegova enota je na isti poti, po kateri
smo zjutraj evakuirali ranjence, podnevi izkopala še 7 (sedem!)
protitankovskih min. To pomeni da smo se peljali – v obe smeri -
prek 7 protitankovskih min! Enkrat, in še enkrat! Če bi se
odpravili s precej ožjim vozilom S-2 bi sigurno zadeli mino. Tako pa
je bila širina našega vozila odločilna, da smo uspeli obiti mine,
oziroma, da so ostale med našemi kolesi.
Primer
“B”:
Februarja 1992, približno en teden po dogodku “A”, sem bil
napoten okoli 21:00 ure na reševanje zadetega rešilca TO v dolino
reke Gline. V zadetem vozilu naj bi se nahajal ranjen medicinski
tehnik, drugi pa se je nepoškodovan izvlekel in je poročal o
dogodku. Na kraju nesreče je bila dolina v obliki črke “V”, kar
je pomenilo, da je bilo od lokacije zadetega rešilnega vozila do
položajev na drugi strani reke od koder se je streljalo približno
300-400 metrov zračne linije. Peljali smo se v pinzgauerju navzdol
proti reki, medtem, ko so proti nam leteli razni svetleči
projektili. Vozili smo se seveda brez luči in brez plina tako, da
smo se komaj premikali. Bili smo v popolni temi. Svetloba letečih
krogel v temni noči nas je popolnoma očarala – letele so proti
nam z vseh možnih pozicij in vse skupaj je izgledalo kot magična
predstava. Ni bilo jasno ali so krogle, ki smo jih očarano gledali,
izstreljene zaradi nas ali pa na kakšno drugo tarčo, ker smo se
nahajali v neposredni bližini prve bojne črte. Veliko teh krogel je
končalo v naši neposredni bližini in lahko smo slišali njihov
zvok. Vsaka minuta se nam je zdela kot večnost... Čas se je
ustavil, ker smo se komaj premikali, zato da bi ostali domnevno
neopaženi. Na polovici hriba smo končno v temi opazili zadeto
reševalno vozilo. Voznik je bil mrtev, tehnik zraven njega pa je bil
zadet v predelu hipogastrija, v stanju šoka, pri zavesti. Vse kar
smo v tem trenutku naredili je, da smo izvlekli ranjenega tehnika iz
zadetega vozila in ga prestavili v naše vozilo. Potem smo s polnim
plinom, še vedno brez luči, zapeljali po poti naprej proti vrhu. Od
hrupa našega motorja nismo več vedeli ali streljajo na nas, frontni
črti smo obrnili hrbet in se hitro umikali. Čez nekaj časa smo se
ustavili na varni lokaciji in oskrbeli ranjenca, potem smo ga peljali
naprej.
RAZPRAVA
Na
nevarnem območju, kakršno je vojno območje in kraji množičnih
nesreč, mnoga pravila postanejo relativna in se močno poveča pomen
trenutne presoje ter osebne odgovornosti zdravnika/vodje team-a za
začetek in potek reševalne akcije. V zgoraj navedenih primerih smo
videli, da pravilo “zmeraj se vračaj po poti, po kateri si prispel
na kraj nesreče” ne drži vedno. V našem primeru “B” je bilo
vračanje po isti poti nemogoče, medtem, ko je v primeru “A” še
povečalo tveganje. Izbira vozil in sredstev ni vedno samoumevna. Noč
predstavlja tveganje, ampak pravtako nudi zaščito. Ambivalentnost
pravil je pogosta. V obeh zgornjih primerih smo videli, da
preliminarne akcije ni bilo mogoče izvesti, oziroma bi bila
nesmiselna (razlika med ofenzivnimi, taktično vodenimi akcijami s
pobudo, kjer se lahko načrtuje in izvaja protokol, ter pasivnim,
obrambnim dogajanjem, kjer je kontrola dogodka otežena). Reševanje
je, v obeh opisanih primerih, potekalo na osnovi moje osebne presoje
o prevzemu tveganja za reševanje. Ta je bila na začetku bolj
intuitivno-čustvena kot racionalna, čeprav mi je situacija na
terenu, zaradi rednih obiskov enot, bila delno znana. Seveda
obstajajo tudi racionalni razlogi. Ameriška vojaško-medicinska
literatura navaja samo dva razloga za (eventualno) reševanje ob
neposredni ogroženosti:
- Absolutno esencialno ukrepanje (kot je na primer Esmarh)
- Ponesrečenec mora biti nujno premeščen/umaknjen z mesta nesreče (zaradi takšne ali drugačne ogroženosti).
Dva
takšna primera sem opisal zgoraj. Samo reševanje je bilo izpeljano
protokolarno korektno, čeprav spet kot narekujejo okoliščine. Naša
želja, da bi popolnoma obvladali le te ni vedno dosegljiva.
Reševanja ob neposredni ogroženosti se ne more izključiti iz
zdravniškega poklica in zato ga je potrebno obravnavati kot
strokovni problem (namesto da bi se mu “doktrinarno” izogibali).
Zavedanje o nevarnosti je pogosto nepopolno, po drugi strani pa je
nevarnost vse bolj del našega življenja.
LITERATURA:
- Campbell, John E. in Alson Roy L. 2015. ITLS for Emergency Care Providers - eighth edition. Boston: Pearson Education, xii-xii, 2-5.
- Campbell, John E., Heiskell E. Lawrence, Smith Jim in Wipfler John E. 2012. Tactical Medicine Essentials. Sudbury: Jones and Bartlett Learning, 4-15.
- Campbell, John E., Pfeifer William in Kagel Andrew. 2014. ITLS Military Second Edition. Boston: Pearson Education, 2-3.
- Hope, Tony. 2014. Medicinska etika. Zelo kratek uvod. Ljubljana: Založba Krtina, 48.
Ni komentarjev:
Objavite komentar